Tekniken och säkerheten går framåt hela tiden vad gäller den elektroniska delen av en bil. Även om bilar blir mer säkra går det aldrig att kompensera bort vikten av att ha däck som är bra och säkra.
Mellan fordonet och vägen är det alltid däcket som avgör huruvida funktioner som broms-, styr- och accelerationskrafter samverkar. Däcken är helt enkelt en av de viktigaste utrustningarna för hög säkerhet. En handflata motsvarar den yta ett däck ligger mot vägen med den kunskapen går det lätt att räkna ut att kvaliteten på ett däck är väldigt avgörande.
Ett däck av bra kvalitet avgör också till stor del bilen egenskaper vid olika väglag. Givetvis gäller sommar- respektive vinterdäck under de årstiderna. Även den andra tiden på året behöver
däcken vara av bra kvalitet då det är stor skillnad på torr och våt vägbana sommartid, likväl som isig eller snöig på vintern.
Precis som inom många andra branscher går utvecklingen framåt och vi kommer troligtvis att få se en förbättring av kvaliteten på många sätt framöver. Precis som inom många andra branscher är miljö en viktig faktor för fordonsindustrin och att jämföra hur utvecklingen går framåt inom andra branscher, exempelvis luftvärmepump för att värma upp bostäder går att jämföra med hur fordonsindustrin tar fram mer miljövänliga alternativ.
Enkla saker att ha koll på
En förare kan lätt hålla koll på att mönsterdjup och lufttryck är bra. Det är av största vikt för att däcken ska kunna fungera på bästa sätt. Ett slitet däck blir snabbt sämre vid ett vått väglag där bilen lättare råkar ut för vattenplaning när våtgreppet försämras. Den som kör med för lågt lufttryck kommer att upptäcka att bilen får sämre egenskaper och det är lättare att tappa kontrollen. Styrningen kommer dessutom att bli tyngre och det blir svårare att hålla koll på bilen på vägen. I värsta fall, om det går för långt, kan däcket komma att få punktering.
Det är än mer viktigt att ha bra däck i de nordiska förhållanden som råder på de svenska vägarna. Under ett år varierar väglaget väldigt och ett bra däck kan många gånger vara skillnad på att hinna stanna i tid eller ej. Ett däck bör anpassas efter att klara de sämsta förhållanden som råder på de vägar som en person kör efter. Givetvis ska inte ett däck kompensera säker körning, men ett bra däck gör att det blir mer säkert.
Olika typer av däck
Det finns däck för olika säsongen, sommar- och vinterdäck. Utöver det kan däck även delas upp i radialdäck och diagonaldäck. Radialdäcket uppfanns 1946 och har sedan dess varit det vanligaste på bilar. Diagonaldäck tillverkas idag inte i några stora volymer och är betydligt dyrare. Den skillnad som är på de två modellerna är att radialdäcket har mönstret placerat radiellt mot körriktningen medan diagonaldäcket har mönstret placerat diagonalt.