Allmänt om fordonsbranschen

Allmänt om fordonsbranschen

 

 

När det gäller Fordonsbranschen så kan inte detta bli mera globalt än något annat. Bilar och andra fordon är något som används över nästan hela världen, och det finns egentligen inte någon tillverkare av fordon som bara kan klara sig i sitt eget landsområde. Här handlar det hela tiden om export och import av fordon, och det är just där som de stora tillverkarna gör sina stora pengar. Inom fordonsbranschen handlar det också mycket om legotillverkning, vilket gör att det även här finns utrymme för samarbete mellan olika företag i olika länder. Som car-718781_1920exempel på detta finns det många olika bilmärken som har sitt ursprung och huvudkontor i ursprungslandet, medan fordonen numera tillverkas och monteras på platser som är ekonomisk fördelaktiga för företaget.

Detta är något som kan ses tydligt i Sverige. För många år sedan så fanns det två mycket betrodda bilmärken som alla svenskar satte mycket högt gällande kvalitet och klass. Detta var SAAB och Volvo. Numera finns det inte mycket kvar av dessa i Sverige, och de har också sålts av till andra stora tillverkare. Det har kraftigt påverkat den svenska arbetsmarknaden då det tidigare fanns många jobb inom detta område. Dock är det fortfarande så att det finns en fordonsbransch i Sverige, men den har numera ändrat inriktning och handlar för det mesta om stora fordon och legotillverkning till de vanliga personbilarna.

Om det ska ses närmare på Volvo så är detta ett bilmärke som idag drivs och ägs av Geely Holding AB, vilket är ett kinesiskt företag som tidigare enbart var känt för att vara en tillverkare av den billigare varianten av bilar. Det var många turer kring Volvo, och redan 1999 såldes företaget för fösta gången till Ford Motor Company. Om detta har påverkat kvaliteten på de bilar som går under märket Volvo är svårt att säga, men de har garanterat förlorat i förtroende inför det svenska folket och alla de köpare som tidigare bara kunde tänka sig detta bilmärke.

Då det gäller SAAB, så är detta en ännu tråkigare historia, som sålde alla rättigheter till namnet till den småskaliga sportbilstillverkaren Spyker. Här var det också tal om att det var maffia drivet, och att det handlade om stora svarta pengar vid köpet. Hur som helst gick köpet igenom och Spyker förklarade SAAB i konkurs. Sedan köptes SAAB åter av ett nybildat svenskt företag vid namn NEVS, vilket den senaste tiden lagt ned hela bilmärket och ska fortsätta tillverkning genom eldrivna bilar under namnet NEVS. Helt enkelt så finns det inte mycket kvar av den svenska fordonsbranschen, men som tur är så hamnade i alla fall slutet för SAAB på den svenska bilmarknaden och kommer att fortsätta tillverka bilar, men under ett annat namn