Tänk en stund på hur mycket du använder din bil. Åker du till jobbet varje dag? Hur länge står bilen parkerad tills du använder den igen? De flesta bilägare tänker inte mycket på saken men de flesta bilar står parkerade 95 % av tiden. Det betyder att om du inte ägde din egen bil in till stan så behövs inte din parkeringsplats. Om nu praktiskt taget alla i en stad valde att åka på det viset skulle antalet parkeringar minska radikalt. Köerna in till stan är en annan fråga, om de som åker in är villiga att samåka så kan antalet bilar minska till 25 % av nuvarande nivåer med samma antal resor. Vad tycker du? Älskar du att ha egen bil, eller kan du tänka dig att bara utnyttja en tjänst?
Hur tar du dig till stan
Bilindustrin jobbar hårt med att finslipa tekniken bakom självkörande bilar. Notera att det handlar om smådetaljer, bilarna finns redan och många kör redan på våra vägar. Det största hindret nu är lagstiftning, alla fordon måste ha en förare som kan ta det lagliga ansvaret. Det finns ett flertal färdiga fordon, både bussar och bilar som kör omkring i stadsmiljö runtom i världen med en förare som inte har något att göra. Nobila, ett bussföretag, är redo att börja köra sina självkörande bussar i Stockholms förorter redan i år. Experimentet kommer startas fast de kommer ha en förare av juridiska skäl. Det här leder till att många människor kommer att välja att inte ha en bil. enligt forskare kan så mycket som 90 % av bilarna försvinna helt från städerna eftersom det kan bli billigare och enklare att åka i en självkörande bil än att ha en egen bil.
Med färre bilar blir luften renare
Om de flesta av oss väljer att utnyttja självkörande bilar och dessutom samåka så skulle luften bli renare, speciellt inne i stadskärnorna. De flesta självkörande bilar som utvecklas är också elektriska vilket tar bort lokala luftföroreningar helt. med renare luft är det lättare att njuta av sitt uterum och det kommer dessutom vara tystare eftersom majoriteten av bilarna kommer vara elektriska. Om du kombinerar alla faktorer så har du en renare luft. Mycket utrymme som brukade vara parkeringsplatser i innerstäderna kommer kunna användas till andra syften. Trottoarer kan mycket väl dominera de flesta gatorna i stora städer inom bara några år. Ett sätt att utnyttja det nya utrymmet är att skapa mer cykelbanor och ha hyrcyklar för kortdistansresor medans resor in och ut ur stan sker med en blandning av kommunala transportmedel och självkörande bilar.